پایگاه اطلاع رسانی گردشگری اصفهان

توصیه های دارویی و غذایی در سفر

{multithumb}Imageاز آنجایی که آب و غذا همیشه می تواند منبع آلودگی باشد رعایت اصول بهداشتی...

توصیه های غذایی و دارویی در سفر

 

 

سفر خواه ناخواه تغییراتی را در الگوی غذایی ما به وجود می آورد از آنجایی که آب و غذا همیشه می تواند منبع آلودگی باشد رعایت اصول بهداشتی در تهیه ومصرف غذا به شما کمک می کند تا از مشکلات ناشی از آلودگیهای غذایی پیشگیری کرده و سفری شاداب و خاطره انگیز را تجربه کنید .

 

 

توصیه های غذایی در مسافرت :‌

 

·     از آب های بسته بندی شده و دارای پروانه ساخت استفاده نمایید در غیر این صورت اگر از بهداشتی بودن آب مطمئن نیستید آن را به مدت حداقل 2 دقیقه بجوشانید .

·         از مصرف یخ های غیر بهداشتی بپرهیزید .

·         از آب های غیر بهداشتی حتی برای مسواک کردن نیز استفاده نکنید .

·         در بین راه حتی الامکان از غذاهای سبک و خانگی استفاده کنید و بعد از شست و شو و ضد عفونی نمودن مصرف نمایید . استفاده از سبزی و سالاد در رستوران توصیه نمی شود.

·     دستهای خود را بعد از استفاده از سرویسهای بهداشتی ، برداشتن گوشت خام ،سیگار کشیدن ، دست زدن به حیوانات ٰ دست زدن به زباله و قبل از مصرف حتمابا آب و صابون بشویید و از استعمال صابونهای جامد موجود در دستشویی های عمومی خودداری کنید .

 

 

ترجیحاً در سفر از غذاهای تازه پخته شده استفاده کنید :

 

·     در طی سفر برای حمل مواد غذایی فاسد نشدنی ، از یخدان مناسب استفاده کنید و غذاهای پخته شده را جدا از مواد غذایی خام نگهداری کنید .

·         مصرف لبنیات پاستوریزه مخصوصاً ماست طی مسافرت توصیه می شود .

·         از مصرف شیر غیر پاستوریزه یا بستنی محلی خودداری نمایید.

·         مرغ ، تخم مرغ ، گوشت قرمز ، شیر و ماهی مواد غذایی پر خطری است که احتمال ابتلا به مسمومیت های غذایی با آنها بیشتر است .

لذا می بایست از تازه بودن و سلامت این مواد و خوب پخته شدن آنها مطمئن شوید .

·         اززیاده روی در مصرف آجیل ، تنقلات خودداری کنید . بسیاری از مسافران بعد از بازگشت از سفر چند کیلو اضافه وزن پیدا می کنند .

·     در صورت استفاده از کنسرو در طول مسافرت ، دقت کنید قوطی آن دچار فرورفتگی – زنگ زدگی و یا بادکردگی نشده باشد و بلافاصله قبل از مصرف آن را به مدت 20 دقیقه بجوشانید .

·         هنگام بازی کودکان در فضای باز مراقب آنها باشید تا توسط گلها و گیاهان سمی مسموم نشوند .

·         در سفر از خوردن گیاهان و قارچهای خودرو اجتناب نمایید .

 

علائم مسمومیت غذایی :‌

 

علایم شایع مسمومیت غذایی شامل اسهال – استفراغ – دل درد – گاهی همراه با تب است که معمولاً طی 24 ساعت برطرف می شود ولی گاهاً هم می تواند کشنده باشد .

 

در موقع اسهال مسافرتی چه باید کرد ؟‌

·         در صورت امکان قبل از خوددرمانی به پزشک مراجعه کنید .

·         تا می توانید مایعات مصرف کنید در اسهال شدید از محلول ORS‌استفاده شود .

·     در صورت ابتلا کودکان به اسهال برای پیشگیری از خطر کاهش آب بدن مرتب به آنها سوپ – پوره سیب زمینی – هویج رقیق و ... بدهید . مصرف بیسکوئیت ترد ( شور ) ئ میوه جاتی مثل موزتوصیه می شود

·         در کودکان شیر خوار شیر دهی را قطع نکنید .

·         ار مصرف شیر و غذاهای پر چرب بپرهیزید .

·     از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید . زیرا اگر اسهال باکتریایی باشد مصرف داروهای ضد اسهال باعث وخیم تر شدن وضعیت بیمار می شود .

 

زنبور گزیدگی

در صورت زنبور گزدیدگی نیش را سریعا از روی زخم برداشته محل را با آب و صابون بشوئید . روی محل نیش کمپرس آب سرد یا کیسه محتوی یخ  قراردهید و هر 15 دقیقه یکبار کیسه یخ را بردارید از قرار دادن مستقیم یخ روی پوست و گرم کردن موضع بپرهیزید . اگر فرد مشکل تنفسی یا تورم شدید و سریع در محل گزش داشت باید به پزشک مراجعه نماید .

 

توصیه های دارویی در مسافرت :

·         داروی خودرا به مدت طولانی در عقب اتوموبیل نگذارید و از نگهداری آن در پشت شیشه ، داشبورد ، صندوق عقب ماشین خودداری کنید .

·     بهتر است دارو پیش خودتان باشد نه داخل چمدان چرا که امکان گم شدن چمدان یا قرار گرفتن آن در محیط خیلی سرد و یا خیلی گرم وجود دارد .

·         دارو را درشیشه یا قوطی مخصوص خود قرار دهید .

·         دارو را در برابر حرارت و نور قرار ندهید .

·         داروهای یخچالی را در ظروف مخصوص خنک کننده حمل نمایید .

·     برای سفریک جعبه کمک های اولیه حاوی تب گیر – یک تب بر مانند استامینوفن یا بروفن – شریت سرما خوردگی – یک ضد حساسیت – یک پماد آنتی بیوتیک موضعی مانند تتراسایکلین – داروهایی که اعضای خانواده به طور مرتب استفاده می کنند تهیه کنید .

·     چنانچه داروی شما به طور مرتب باید مصرف شود (داروهای ضت تشنج – افسردگی – دیابت – چربی خون – قلبی و برخی داروهای مسکن و آنتی بیوتیکها ) مقدار کافی دارو برای تمام مدت سفر همراه داشته باشید .

·         بهتر است یک کپی از نسخه پزشک خود همراه با شماره تلفن او را به همراه داشته باشید .

·         بدون نظر پزشک نسخه قبلی خود را تکرار ننمائید .

·         آب بهترین آشامیدنی برای مصرف دارو است .

·         از خرید دارو از محلهای غیر از داروخانه پرهیز کنید . در صورت تعطیلی داروخانه های روزانه ، داروخانه های شبانه روزی قابل دسترس هستند .

·     قرص نیتروگلیسیرین را باید زیر زبان قرار دهید تا حل شده و از طریق عروق زیر زبانی جذب شود شروع اثر قرص حدود سه دقیقه بعد از مصرف ظاهر می شود که با سوزش خفیف همراه است اگر این سوزش احساس نشود امکان فاسدبودن یا مصرف ناصحیح آن وجود دارد .

·         تازمانی که قرص زیر زبان قرار دارد از خوردن و آشامیدن باید خودداری شود .

·         بیماران مبتلا به فشار خون بالا – بهتر است دستگاه فشار خون و داروهای مصرفی داشته باشند .

·     در بیماران مبتلا به دیابت همراه داشتن انسولین یا داروی مصرفی برای تمام مدت سفر – نوار یا دستگاه کنترل قند خون همراه با باطری – لانست نمونه گیری خون – سرنگ –الکل – بیسکوییت و یا آب میوه الزامی است .

·         رانندگان وسایل نقلیه لازم است قبل از مصرف دارو خواب آور نبودن آن اطمینان حاصل نمایند .

·     در صورتی که دچار بیماری حرکت هستید سرگیجه – تهوع در حین حرکت وسیله نقلیه می توانید 30 دقیقه قبل از حرکت 1تا 2 قرص دیمن هیدرینات استفاده کنید و هر 4 تا 6 ساعت یکبار تکرار کنید باید توجه داشته باشید که در طول 24 ساعت نباید بیش از 8 قرص مصرف شود .

·         در طول سفر مراقب کودکان باشید . گاهی اوقات حتی مصرف مقدار اندکی از داروی بزرگسالان می تواند باعث مسمومیت در کودک گردد .

·     حین ارتباط تلفنی – جعبه دارو یاماده ای که ایجاد مسمومیت کرده را همراه داشته باشید تا بتوانید اطلاعات کامل در مورد مشخصات – نوع و زمان و مقدار مصرف آن در اختیار کارشناس مرکز اورژانس قرار  دهید .