پایگاه اطلاع رسانی گردشگری اصفهان

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

جهت تماشای جدول کامل بناهای تاریخی استان اصفهان روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۳ ، ۱۳:۲۷
آرش دانش مبرهن

غذاهای سنتی اصفهان

بریانی (بریونی)
 
بریانی

غذاهای محلی و سنتی از مهم ترین جاذبه های اجتماعی به شمار می روند. تقریبا همه انواع خوراک ها در این استان تهیه و طبخ می شود ولی برخی از آن ها خاص خود مردم استان است که در همه شهرها، بخش ها و دهستان ها تهیه شده و طرز استفاده آن از این خطه به نقاط دیگر ایران رفته است.مشهورترین غذای سنتی اصفهان بریونی است. غذاهای دیگری چون:کوفته سبزی،کاله جوش، اماج، آب گوشت و سیب‌زمینی (گوشت و لوبیا)، کاچی هفت دختر (کاچی بی‌بی حور)و... از دیگر غذاهای سنتی استان اصفهان به شمار می آیند. گز از شیرینی‌های معروف و سوغات اصلی اصفهان است که با کیفیت بالایی در این منطقه تهیه می شود و شهرت زیادی دارد.
مواد بکاررفته: گوشت گردن گوسفند - جگر سفید گوسفند پخته وچرخ شده - ادویه اصفهانی - نان سنگگ- پیاز - نمک وفلفل وزرد چوبه 


دستور پخت: گوشت رابا ٢عدد پیاز وادویه می گذاریم بپزد ٠ جگر سفید راهم پس از پختن چرخ وسرخ می کنیم ٠ گوشت پخته شده رابا٢ عدد پیاز باقی مانده چرخ می کنیم ونمک وفلفل وزرد چوبه رابه میزان لازم وعلاقه شخصی به گوشت اضافه می کنیم وباهم مخلوط می کنیم ٠ سپس دریک تابه کوچک ویاکفگیر مخصوص بریانی اصفهان ، کمی روغن ریخته بطوریکه کف آن چرب وداغ شود ٠ هربریانی رابه اندازه همبرگریابه شکل بیضی کف ظرف پهن می کنیم وروی حرارت می گیریم کمی که داغ شد روی یک تکه نان سنگگ یک قاشق از آب غلیظ گوشت می ریزیم که فقط نان کمی مرطوب شود ٠ بعد دارچین روی نان مرطوب ریخته وبریانی راروی نان برمی گردانیم ومقداری سبزی معطر مانند ریحان ، نعناع وترخان خشک وپودرشده روی آن می ریزیم ٠ درپایان مقداری جگرپخته وسرخ شده کناربریانی میریزیم. سطح روی بریانی را با خلال بادام اغشته به زعفران تزیین می کنیم. این غذا را با سبزی تازه و دوغ میل می‌کنند. این غذا بسیار لذیذ است و معمولا" طرفداران زیادی در بین گردشگران این منطقه دارد.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۳ ، ۱۹:۴۶
آرش دانش مبرهن

جاذبه های  گردشگری اصفهان-اصفهان (سپاهان) مرکز استان اصفهان، با پهنه‌ای حدود 250 کیلومترمربع، در دل فلات ایران قرار گرفته است. آب و هوای شهر اصفهان نیمه خشک و معتدل است، به طوری که متوسط درجه حرارت سالانه این شهر حدود 16 درجه سانتیگراد و متوسط بارندگی سالانه این شهر در حدود 13 میلیمتر می باشد. به طور کلی، اصفهان شهر کم آبی است ولی به واسطه وجود رودخانه زاینده رود، کشاورزی در این استان توان رشد پیدا کرده است. اصفهان به لحاظ واقع ‏شدن در مرکز جغرافیایی ایران و با داشتن آب و هوایی معتدل و خاکی حاصلخیز و آب ‏کافی زاینده ‏رود (زنده رود)، از دیرباز به‏ عنوان مکانی برای سکونت، مورد توجه بوده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۳ ، ۱۳:۱۰
آرش دانش مبرهن